Homegurl Anousha's Hallo witte mensen verschijnt op 20 april 2017. Bestel het boek vóór 20 april bij Uitgeverij AUP en ontvang het boek direct thuis.
Je betaalt dus géén verzendkosten. Voer bij het afrekenen de actiecode 'Dipsaus' in.
In deze speciale bonusaflevering gaan we praten over een aantal voorstellingen die we hebben gezien in opdracht van het Holland Festival, het grootste internationale podiumkunstenfestival van Nederland. Holland Festival bestaat dit jaar al 75 jaar! Anousha ging naar Washington DC en Ebissé en Mariam naar Zwitserland.
Homegurl Anousha's Hallo witte mensen verschijnt op 20 april 2017. Bestel het boek vóór 20 april bij Uitgeverij AUP en ontvang het boek direct thuis.
Je betaalt dus géén verzendkosten. Voer bij het afrekenen de actiecode 'Dipsaus' in.
Dus. Samen met andere vrouwen van kleur dien ik, net als meerdere media-professionals en organisaties, een aanvraag in bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. We schrijven een gedegen plan met een minimale begroting voor een serie professionele podcasts voor vrouwen van kleur als primaire doelgroep en iedereen die wil luisteren als tweede doelgroep. We worden (net als BNR Nieuwsradio en VPRO gehonoreerd. De subsidietoekenning wordt openbaar gemaakt.
Een aantal 'nieuwssites' (en dan ben ik heel vriendelijk) vindt het belachelijk. Ik word 'herstelbetalingsprostituee' genoemd en de podcast wordt omgedoopt tot 'radio Sylvana Simons' (goed idee trouwens want I <3 Sylvana Simons). Van dit soort sites ben ik dat gewend dus whatever.
Ondertussen gaat een radio dj van 3FM ook los op twitter om het bedrag. Ik mag kennelijk geen professionele serie maken en iedereen netjes betalen voor zijn- of haar werkzaamheden, nee hij vindt dat ik 'thuis achter de laptop' heus iets in elkaar kan fröbelen voor minder geld.
Deze medewerker van de publieke omroep en indirecte collega, ook ik werk als freelancer regelmatig voor de publieke, spreekt mij rechtstreeks aan op twitter met “Hey Anousha Nzume, ideetje voor die 25.000 euro voor je vrouwenpodcast! Hoofdtelefoons met uit 18-karaats goud geëtste vagina’s als oorschelpen.”
Reacties volgen. Tot nu toe nog geen enkele reactie van 3FMAVROTROS.nl en de NPO waar deze DJ voor werkt. Via via hoor ik dat er 'intern over is gesproken' en er verschijnt een lichtelijk badinerend stukje op de site van Mediacourant waarin Quinsy Gario wordt gebruikt als clickbate. Ook dat is niet nieuw.
Mijn bescheiden conclusies? Deze podcast is duidelijk nodig. Oh en wat een interessante casus voor m'n boek. #LemonsLemonade
Maar het belangrijkste, niets dan liefde voor m'n twitter allies.
Beeld en Geluid en het Sandberg Instituut organiseerden een masterclass 'Radicale verbeelding' waar onze eigen Anousha Nzume het had over Dipsaus, een radicaal geluid en witte zalen.
Tijdens de Tegenlicht Meet Up ‘Black lives matter‘ vond er een unieke live-sessie plaats van Dipsaus: “de podcast voor en door vrouwen van kleur, en iedereen die geïnteresseerd is in een ander geluid”.
Tijdens deze live-sessie ging co-host Seada Nourhussen in gesprek met twee van de drie Dipsausers die de tweewekelijkse podcast runnen, Ebissé Rouw en Mariam el Maslouhi (dipsauser #3, Anousha Nzume, kon helaas niet aanwezig zijn). De ladies begonnen met de avond te evalueren en gingen daarna in gesprek met Miguel Heilbron (mede-initiatiefnemer The Black Archives) in gesprek over het belang van on- en offline black spaces binnen Nederland en de rol die social media speelt bij het creëren van deze veilige ruimtes. Wij beginnen hieronder bij 1:53:10.
Terwijl de debatten over de toekomst van de media vaak gevoerd worden door Belangrijke Mijnheren in dure pakken, willen wij de vraag graag stellen aan de volgende generatie: meisjes en jongens die geen wereld kennen zonder internet en gebeten zijn door nieuws en media. Van een pas afgestudeerde student journalistiek tot de jongste hoofdredacteur van Vlaanderen. Vandaag podcastmaker Mariam El Maslouhi.
Lees hier Mariam's interview op Charliemagazine.be
Vorige week zat actrice Anousha Nzume tegenover Halbe Zijlstra bij Pauw om te praten over de nieuwe roetpieten van RTL. Een grote stap van een commerciële zender vond Anousha, maar hoe nu verder? Een gesprek over Zwarte Piet, racisme en witte fragiliteit. Lees hier het interview..
Volgende week verschijnt de eerste aflevering van Dipsaus, een podcast-serie over politiek, lifestyle, media en cultuur vanuit het perspectief van vrouwen van kleur. “Wij willen luisteraars het gevoel geven: dit is echt voor mij gemaakt. In plaats van: ik mag ook kijken.” Lees hier verder..
Dankzij een berucht artikel in NRC Handelsblad, geschreven door Bas Blokker, staan wij bij sommigen van jullie wellicht bekend als de 'Black Twitter vrouwen'. Vlak na publicatie schreven wij in een reactie op Joop.nl dat het NRC-stuk een product van geschonden afspraken is. Omdat NRC weigerde in te gaan op onze eis tot rectificatie, wilden wij het niet alleen bij een reactie op Joop.nl houden. We zijn daarom naar de Raad voor de Journalistiek gestapt. Op 24 juni jl. was de zitting. Wij zijn blij om te melden dat onze klacht gegrond is verklaard:
“B. Blokker en NRC Handelsblad hebben journalistiek onzorgvuldig gehandeld door een afspraak met klaagsters over autorisatie en de mogelijkheid tot wijziging van de concepttekst te schenden. Hierdoor zijn in het artikel “Witte mensen moeten eens luisteren” ten onrechte passages opgenomen, waarvan klaagsters hadden verzocht deze te wijzigen dan wel te schrappen. Bij de afhandeling van de klacht hadden Blokker en de krant niet mogen volstaan met het aanbieden van excuses. Zij hadden de klaagsters verder tegemoet behoren te komen, door bijvoorbeeld in de kolommen van de krant duidelijk te maken dat zij bij de publicatie hadden gehandeld in strijd met de gemaakte afspraken en de onlineversie van het artikel aan te passen in overeenstemming met de door de klaagsters verzochte wijzigingen. De Raad doet de aanbeveling aan NRC Handelsblad om deze conclusie ruimhartig te publiceren.“
De volledige conclusie wordt binnenkort gepubliceerd op https://www.rvdj.nl/uitspraken
We zijn ten eerste naar de Raad gestapt omdat we een signaal willen afgeven aan invloedrijke media. Ze hebben een grotere verantwoordelijkheid tegenover kwetsbare groepen en onderwerpen. Zeker rond het onderwerp racisme is een hype en scoringsdrift gaande. Te midden van die hype is het lastig om, tegen het heersende discours in, een gemarginaliseerd perspectief over het voetlicht te krijgen. Zo’n poging resulteert namelijk vaak in negatieve framing.
Onze constatering is dat deze mechanismen optreden bij geluiden die afwijken van de heersende norm; wit, mannelijk, hetero, cisgender, valide.
Wat wij door schade en schande hebben geleerd en wat cruciaal was in deze zaak is documentatie; harde afspraken zwart op wit. Mail, WhatsApp, sms, etc. Alles wat aantoonbaar is.
Ten tweede wilden wij duidelijk maken dat je ook vanuit een gemarginaliseerde positie - uiteraard mits je omstandigheden dat toe laten - dergelijke negatieve framing kunt aanvechten.
Ten derde heeft het ons enorm geholpen dat we toenadering tot elkaar hebben gezocht. Afzonderlijk hadden we deze stap misschien niet durven nemen.
En tot slot: We said what we said.
Link 1 NRC artikel: https://www.nrc.nl/…/witte-mensen-moeten-eens-luisteren-155…
Link 2 Joop artikel: http://www.joop.nl/…/luisteren-naar-een-ongemakkelijke-bood…
Anousha Nzume, Arzu Aslan, Mariam El Maslouhi & Seada Nourhussen
Arzu Aslan, Mariam El Maslouhi, Seada Nourhussen en Anousha Nzume zijn vier vrouwen die op Twitter de strijd aan gaan tegen racisme en white privilege. NRC schreef zaterdag uitgebreid over hun opvattingen en ervaringen. Dat leverde een storm van reacties op. Hier op Joop een door hen vieren gezamenlijk geschreven reactie op de commotie.