Bonus: Holland Festival x Dipsaus Collab

In deze speciale bonusaflevering gaan we praten over een aantal voorstellingen die we hebben gezien in opdracht van het Holland Festival, het grootste internationale podiumkunstenfestival van Nederland. Holland Festival bestaat dit jaar al 75 jaar! Anousha ging naar Washington DC en Ebissé en Mariam naar Zwitserland.

In deel 1 gaan we het hebben over 3 voorstellingen geïnspireerd door bestaande canoniek zoals Moby Dick, de Kersentuin and Deathbed. In de aflevering bespreken we wat het betekent wanneer kunstenaars van kleur bestaand "wit" werk herinterpreteren en bespreken ook representation done well!

In deel 2 praten we over de theatervoorstelling Yemandja van Angélique Kidjo. Yemandja is muziektheater over liefde, verraad en het onrecht van de slavernij. Geïnspireerd door haar voorouders, haar familie en de veerkracht van Afrika vertelt zangeres Angélique Kidjo een verhaal waarmee ze haar publiek wakker schudt. In Washington DC sprak Anousha the one and only Angelique Kidjo en vroeg haar naar het belang van verhalen vertellen en theater als onderwijs.

DEEL I

Moby Dick or The Whale:

Moby Dick is een roman van Herman Melville uit 1851 en gaat over de jacht op de witte potvis Moby Dick[a] door kapitein Achab van de walvisvaarder Pequod, die in een eerdere confrontatie met het dier zijn been heeft verloren. Deze potvis zou zoveel rampen hebben veroorzaakt voor de walvisvaarders dat het dier uitgroeide tot een mythe. De bewerking van Sophia al Maria en Wu Tsang, verweven met het commentaar van een onderbibliothecaris (Fred Moten), gaat in op de onderaardse stromingen in de roman. Daarbij stuiten ze op een weerspannige sociale orde en saamhorigheid onder zeelieden, overlopers en schipbreukelingen (CLR James). De stomme film, geregisseerd door Wu Tsang en met een live uitvoering van de compositie van Caroline Shaw, Andrew Yee en Asma Maroof door BRYGGEN Bruges Strings volgt de witte walvis boven en onder het wateroppervlak en ontwikkelt een visueel universum dat zich verzet tegen de uitbuiting van de aarde onder het imperiale kolonialisme. 

Wu Tsang is een transgender regisseur en haar werk verkent de queer-transgendergemeenschap. Haar moeder is Zweeds-Amerikaans en haar vader Chinees. Ze identificeert als transfeminine en transguy.

Link: https://www.hollandfestival.nl/nl/moby-dick

De Kersentuin:

Voor het eerst werkt Rodrigues, Portuguese director, nu met een bestaande, klassieke tekst. Anton Tsjechov schreef zijn tragikomische klassieker De Kersentuin in 1904. Hoewel het stuk gaat over de opoffering van een eeuwenoude boomgaard tijdens de opkomst van het kapitalisme, gaat het voor Rodrigues in de kern over het begin van een nieuwe wereld die nog niemand begrijpt. De wereld verandert sneller dan de familie kan bijhouden. Ieder personage reageert anders op de situatie. Ljoebov (gespeeld door Huppert) klampt zich vast aan het verleden en is radicaal in haar nostalgie en melancholie, terwijl bijvoorbeeld zakenman Lopachin (een rol van Adama Diop) soepel met de ontwikkelingen meebeweegt.

link: https://www.hollandfestival.nl/nl/la-cerisaie

Deathbed:

ChoreograafTrajal Harrell genaamd Porca Miseria Trajell baseert hij op de verhalen en gevechten van zeer verschillende, maar even sterke vrouwen, zoals Maggie uit Tennessee Williams’ Cat on a Hot Tin Roof en de Grieks-mythologische Medea. Via hen verkent hij op een meeslepende manier kwesties van identiteit, gender, seksualiteit en macht. Ook doorbreekt Harrell de grenzen tussen dans, theater en beeldende kunst. Het eerste deel is zowel kunstinstallatie als performance , het middendeel is een film en het derde deel is te zien in een theatersetting.

https://hollandfestival.nl/nl/porca-miseria

In deel 2 praten we over de theatervoorstelling Yemandja van Angélique Kidjo. Yemandja is muziektheater over liefde, verraad en het onrecht van de slavernij. Geïnspireerd door haar voorouders, haar familie en de veerkracht van Afrika vertelt zangeres Angélique Kidjo een verhaal waarmee ze haar publiek wakker schudt.

DEEL II

Over Yemandja

In een 19e-eeuws West-Afrikaans dorp waar de slavenhandel in volle gang is, krijgt de jonge vrouw Omolola in het geheim een godsgeschenk. De godin van water en vruchtbaarheid, Yemandja, geeft haar de kracht om met muziek de wereld te veranderen. Die kracht werkt echter alleen als haar hart zuiver is. Wanneer een Braziliaanse slavenhandelaar een deal sluit met de lokale koning en de mensen rond Omonlola doodt of tot slaaf maakt, dreigen wraakgevoelens haar positieve kracht te overstijgen.

https://www.hollandfestival.nl/nl/yemandja